Univerzální vzdělávací program zaměřený na zvyšování duševní gramotnosti žáků ve věku 11-13 let

Všech pět pohromadě

Všech pět pohromadě je univerzální vzdělávací program, zaměřený na rozvoj pozitivní duševní gramotnosti žáků 6. nebo 7. ročníku ZŠ, který může být integrován do různých školních a kulturních kontextů. Program je koncipován jako odborný vzdělávací cyklus pro žáky, kterým poskytuje dovednosti a nástroje pro podporu jejich duševní pohody. Vzdělávací program Všech pět pohromadě vyvinula Pracovní skupina pro výzkum duševního zdraví dětí a adolescentů (DZDA) Národního ústavu duševního zdraví společně se skupinou českých a zahraničních odborníků z vládního a vzdělávacího sektoru a z oblasti duševního zdraví.

Program Všech pět pohromadě:  

Je vědecky podložený, využívá evidence-based metody a zážitkovou výuku. Obsahuje 18 lekcí v 5 tématech, která na sebe logicky navazují. 

Odpovídá cílům RVP předmětu Výchova ke zdraví a je implementovatelný do školního kurikula. Pedagog tak získá ucelenou přípravu na jedno celé pololetí, které může ihned implementovat.

Podporuje pedagogy skrze komplexní 20 hodinové školení. Učitel má k dispozici přehledné metodické a další doplňkové materiály.

školení
0
proškolených učitelů
0
krajů
0
podpořených škol
0

CO PROGRAM MŮŽE PŘINÉST VAŠÍ ŠKOLE?

  • Kompletní přípravu na celé pololetí – učitelé dostanou hotové materiály vypracované odborníky, které mohou rovnou používat ve výuce bez nutnosti dalších složitých příprav. 
  • Opakovatelný a systematický přístup – funkční program, který můžete používat opakovaně napříč 6. nebo 7. ročníkem.
  • Zlepšení klimatu školy – program má pozitivní dopad na vytváření podporujícího prostředí pro žáky i pedagogy.

Profesní a osobní rozvoj pedagogů – příprava a podpora pro pedagogy, kteří budou zodpovědně připraveni v předávání těchto informací dětem.

Obsah programu pro žáky

Všech pět pohromadě se skládá z 18 lekcí rozdělených do 5 témat (1 lekce/45 minut):

Duševní zdraví

1: Zdraví
2: Duševní zdraví
3: Mozek a hormony
4: Stres v našich tělech

Žáci se seznámí s programem a dozvědí se o duševním zdraví a vlivu stresu a hormonů na něj.

Emoční gramotnost

5: Emoce
6: Emoční regulace
7: Myšlenky
8: Chování

Žáci se učí vnímat a pojmenovávat své emoce a myšlenky a uvědomovat si jejich vliv na chování. Žáci jsou vedeni k tomu, aby byli schopni regulovat své emoce i chování.

Vztahy

9: Znát sám sebe
10: Vztahy s druhými
11: Budování empatie

Žáci si uvědomují důležitost vztahu se sebou samým i s ostatními a učí se zdravým vztahovým dovednostem, včetně rozvíjení a procvičování empatie, respektu a laskavosti.

Komunikace

12: Základy komunikace
13: Komunikování emocí
14: Zdravá komunikace

Žáci si prohlubují své komunikační dovednosti, učí se lépe zvládat konfliktní a náročné situace a uvědomují si své komunikační strategie.

První pomoc v oblasti duševního zdraví

15: Je OK nebýt OK
16: Péče o duševní zdraví
17: Hledání pomoci
18: Můj plán duševního zdraví

Žáci se učí o projevech a příznacích psychických problémů, o sebepéči a vyhledávání pomoci. Vytváří si svůj vlastní plán duševního zdraví, ve kterém integrují nové poznatky.

Program by měl proběhnout pod vedením jednoho vyškoleného pedagoga v jednom pololetí se stálou třídou, a to v rozsahu jedné lekce týdně. Znalosti a dovednosti, které se žáci učí, na sebe navazují.

Každá lekce učí žáky 3 klíčová sdělení pomocí různých výukových metod včetně výkladu, zážitkových cvičení, individuálních, párových, skupinových či třídních aktivit, reflexí, pozorování a diskuze. Na konci každé lekce si žáci zapisují tato sdělení do svého pracovního sešitu, tzv. Deníku. V něm také najdou experimenty, které si mohou vyzkoušet doma a které rozvíjí to, co se naučili v lekcích.

Co na Všech pět pohromadě říkají učitelé a žáci, kteří již programem prošli?

Mám lepší povědomí o tom, jak pracovat s dětmi, jak jim být oporou. Po školení mám chuť se vrhnout do práce co nejdříve!

účastník školení V5P

Velmi se mi líbí, že je program ozkoušený v praxi učiteli i dětmi. Skvělá byla možnost sdílení s ostatními. Program jsem si díky tomu více “nacítila” a to mi do budoucí práce dává mnohem větší jistotu. Díky lektorům za trpělivý a pozitivní přístup.

účastnice školení V5P

Naučila jsem se toho více o jednotlivých duševních onemocněních, symptomech a práci s nimi. A mimo to také, jak se starat o své vlastní duševní zdraví.

účastnice školení V5P

Školení bylo perfektně připravené, mělo to hlavu i patu a bylo plné praktických a využitelných poznatků. Problematika byla uchopená srozumitelným způsobem, použitý výukový materiál byl skvělý, inspirativní, chronologicky a srozumitelně poskládaný. Přístup lektorů byl skvělý a jejich odbornost vysoká. Používané materiály velmi ulehčí práci s přípravou na výuku.

účastnice školení V5P

Často kladené dotazy

Z dostupných dat je víme, že nejčastější věkové kategorie nejvíce zatížené duševními obtížemi se pohybují ve věku 11-19 let, dále jsou to děti mladší 10 let. Duševní obtíže ale mohou postihnout jedince v každém věku. Mezi nejčastější duševní onemocnění dětí a adolescentů se řadí především poruchy psychického vývoje (autismus, vývojové poruchy školních dovedností), poruchy chování a emocí (ADHD, poruchy chování, poruchy příjmu potravy, úzkostné a depresivní poruchy), dále neurotické, stresové a somatoformní poruchy (úzkosti, fobie, PTSD ad.), poruchy intelektu. 

Stanovit jedinou příčinu, která by vysvětlovala počty duševních obtíží u dětí a dospívajících, je velmi obtížné. Zpravidla za vznikem takových potíží stojí kombinace řady faktorů, mezi které může patřit např. rodinné prostředí (konflikty v rodině, rozchody, míra podpory a zájmu rodičů o dítě), školní prostředí (třídní klima, akademický tlak, sociální vazby), vliv technologií a sociálních sítí, začínající partnerské vztahy, užívání návykových látek, ale také celospolečenské klima a zásadní kulturní a politické události (válka, klimatická krize). 

Období dospívání je pak samo o sobě rizikovým obdobím pro vznik duševních obtíží z mnoha dalších důvodů souvisejících s razantními změnami na fyziologické, neurobiologické, hormonální a psychické úrovni. 

Škola je pro děti a dospívající prostředím, které zásadně ovlivňuje sebeúctu, sebepojetí a zdravé chování. Víme, že podpůrné školní prostředí vede k lepšímu zdraví, vyšší životní spokojenosti a nižší míře rizikového chování. Školy mohou působit jako ochranný faktor proti negativním vlivům a jsou ideální platformou pro intervence zaměřené na duševní zdraví. Nabízejí prostor pro výuku duševní gramotnosti, zdravých vztahů, komunikace a zvládání stresu. Klíčovou roli v tomto procesu hrají učitelé, kteří by měli vytvářet bezpečné a důvěrné prostředí. Mimoto jsou přínosné nejen pro žáky, ale i učitele-vyučováním programů a témat zaměřených na podporu duševního zdraví a well-beingu se učitelé mohou chránit před vyhořením tím, že si díky takovým intervencím vytvářejí pozitivnější a zdravější vztahy se svými žáky, učí se regulaci vlastních emocí a pečují o sebe a své duševní zdraví. 

Všech pět pohromadě  je výsledkem intenzivní spolupráce zahraničních a českých odborníků a klíčových účastníků, který vzešel jako reakce na současnou, nepříliš dobrou situaci v oblasti duševního zdraví dětí a dospívajících. Při vývoji programu a školení pro učitele jsme vycházeli ze vzdělávacích programů založených na důkazech, zaměřených na podporu duševního zdraví a well-beingu ve školách.

Existují přesvědčivé důkazy, které ukazují, že sociálně-emoční učení je klíčem k well-beingu, což vede ke zlepšení postojů k sobě samému, k druhým lidem ke škole, ke zvýšení prosociálního chování i studijních výsledků a slouží jako ochranný faktor proti psychickým problémům. Gramotnost v oblasti duševního zdraví poskytuje nezbytný základ pro podporu duševního zdraví, prevenci a péči a bylo prokázáno, že snižuje stigmatizaci a usnadňuje vyhledávání pomoci a včasnou identifikaci problémů v oblasti duševního zdraví.

Obsah je vytvořen s ohledem na vývojové potřeby žáků ve věku 11-13 let a je předáván skrze zážitkové a vzdělávací aktivity, diskuze, kterými je pedagog provádí jako jejich průvodce a vzor. Základním prvkem lekcí je pozitivní gramotnost v oblasti duševního zdraví, která přesahuje učení se o duševních nemocech a stresorech a umožňuje žákům rozvíjet a udržovat duševní well-being. Všech pět pohromadě bylo vyvinuto se záměrem podpořit mladé lidi při rozvíjení jejich plného potenciálu, budování odolnosti, zaměřování se na silné stránky, potenciál a schopnost čelit výzvám a stresorům. 

Vývoj programu začal již v roce 2017. V první vlně se program pilotoval na 15 základních školách napříč ČR a výsledky se zapracovaly do následného velkého pilotu, který trval dva školní roky na více jak 60 školách v Plzeňském a Karlovarském kraji v rámci projektu SUPREME-MH. Učitelé Výchovy ke zdraví nebo podobných předmětů byli vyškoleni a následně program implementovali v náhodně vybraných třídách 6. nebo 7. ročníku. Po celou dobu docházelo ke sběru dat a zpětných vazeb od žáků a učitelů. Tyto připomínky se zpracovaly do finálního produktu metodiky.

Sebraná data ještě vyhodnocujeme a sepisujeme odborné články. Již nyní ale víme, že program skutečně významně přispívá k lepšímu duševní gramotnosti žáků a k lepšímu klimatu ve třídě.

Dospívání je kritické období, které tvoří základ zdraví a pohody napříč celým životem. Adolescenti prochází tělesným, psychickým a sociálním růstem, který formuje jejich schopnosti a dovednosti nezbytné k udržení funkčního a plnohodnotného dospělého života, a čelí mnoha výzvám včetně zvýšené nezávislosti, sociálního tlaku, rizik sociálních médií, rizikového chování, ale i rizika vzniku psychických problémů. Polovina všech duševních onemocnění se objeví před dosažením věku 14 let. Cílem našeho programu je vybavit žáky dovednostmi, které jsou nezbytné pro zvládnutí těchto výzev, zvyšují jejich odolnost a maximalizují duševní zdraví a well-being po celou dobu jejich života.

Program by měl proběhnout pod vedením jednoho vyškoleného pedagoga v jednom pololetí se stálou třídou, a to ideálně v rozsahu jedné lekce týdně. Znalosti a dovednosti, které se žáci učí, na sebe navazují. 

Každá lekce učí žáky 3 klíčová sdělení pomocí různých výukových metod včetně výkladu, zážitkových cvičení, individuálních, párových, skupinových či třídních aktivit, reflexí, pozorování a diskuzí. Na konci každé lekce si žáci zapisují tato sdělení do svého pracovního sešitu, tzv. Deníku. V něm také najdou experimenty, které si mohou vyzkoušet doma a které rozvíjí to, co se naučili v lekcích.

Ano, kurz akreditován byl a podporu MŠMT má, nicméně dle novely zákona v tuto chvíli již není možné žádat o akreditaci MŠMT v rámci DVPP. 

Ano, je to určitě možné. Je potřeba ale počítat s tím, že kurikulum kurzu je vyvinuto primárně pro potřeby učitelů ZŠ. Z naší praxe a zpětné vazby účastníků víme, že i pro jiné pracovníky pomáhajících profesí je školení velmi přínosné, je ale možné, že ne vše, co se na kurzu dozvíte, bude pro vaši praxi aplikovatelné. Pro psychoterapeuty a psychology mohou být prezentované informace již známé. Berte toto, prosím, v potaz, a v případě nejistoty se obraťte na naše koordinátory prostřednictvím e-mailové adresy. 

Z organizačních důvodů jsme schopni na školení zařídit pouze drobné občerstvení (sušenky, oplatky aj.)., rozpustnou kávu a variaci čajů. V případě, že máte jiné preference, vybavte se pro jistotu vlastní zásobou občerstvení, které budete v průběhu dne potřebovat tak, aby se vám dobře pracovalo.

V průběhu dne je dostatek menších přestávek a jedna hodinová na oběd. Oběd je možné si dát v některé z blízkých restaurací.

Školení učitelů

Všem pedagogům, kteří chtějí vést program Všech pět pohromadě v jejich škole či zařízení, je poskytnuto komplexní 20 hodinové školení (3 dny), podrobná a přehledná metodika s potřebným teoretickým i praktickým kontextem a pracovní sešity pro žáky. Součástí metodiky je 18 lekcí s detailními informacemi, jak lekce vést a co v nich dělat. 

Počet účastníků: 10 – 14

Ideální uchazeč je učitel:

Na konci školení bude účastník:

Školení zahrnuje:

Termíny školení a přihlášení

Vyberte si z nabídky níže a přihlaste se na školení, které vám bude nejvíce vyhovovat. Školení proběhne, pokud se naplní kapacita minimálně 10 účastníků. Maximální počet účastníků je 14. Cena se odvíjí dle počtu účastníků, dle reálných nákladů, fakturace proběhne po skončení školení. Uvedené ceny jsou včetně DPH. Školení je možné platit ze šablon, jedná se o preventivní program, který najdete i v seznamu iprev.cz.

Cena cca 11300,- Kč / osoba (při počtu 10 účastníků)
Cena cca 9600,- Kč / osoba (při počtu 12 účastníků)
Cena cca 8400,- Kč / osoba (při počtu 14 účastníků)
 

Olomouc

17. - 19.9.2025

0/14

Přihlašovací formulář

Hradec Králové

22. - 24.9.2025

0/14

Přihlašovací formulář

Brno

8. - 10.10.2025

0/14

Přihlašovací formulář

České Budějovice

13. - 15.10.2025

0/14

Přihlašovací formulář

Jihlava

20. - 22.10.2025

0/14

Přihlašovací formulář

Praha

5. - 7.11.2025

0/14

Přihlašovací formulář

Liberec

3. - 5.12.2025

0/14

Přihlašovací formulář

Ústí nad Labem

12. - 14.1.2026

0/14

Přihlašovací formulář

Ozvěte se nám

Přihlašte se na školení pomocí formulářů výše. Pokud jste organizace, která by chtěla uspořádat školení pro pedagogy ve svém regionu, napište nám na dzda@nudz.cz.

Ozvat se můžete také naší koordinátorce Mgr. Magdaleně Lukasové na email magdalena.lukasova@nudz.cz nebo na tel: +420 774 410 192.

Tento program vznikl za podpory Nadace RSJ Česká republika a za podpory Fondů EHP 2014-2021.