Univerzální vzdělávací program zaměřený na zvyšování duševní gramotnosti
Všech pět pohromadě

Všech pět pohromadě je univerzální vzdělávací program, zaměřený na zvyšování duševní gramotnosti, který může být integrován do různých školních a kulturních kontextů. V českých školách odpovídá obsah Všech pět pohromadě RVP předmětu Výchova ke zdraví a je koncipován tak, aby mohl být realizován v průběhu jednoho pololetí.
Program byl vyvinut se záměrem podpořit mladé lidi při:
- rozvíjení jejich plného potenciálu,
- budování odolnosti,
- zaměřování se na silné stránky,
- zvládání každodenních výzev a stresu.
Základním prvkem výukových lekcí i školení pro pedagogy je pozitivní duševní gramotnost, která se zaměřuje na rozvíjení a udržení optimální duševní pohody. Obsah je vytvořen s ohledem na vývojové potřeby žáků ve věku 11-13 let a je předáván skrze zážitkové a vzdělávací aktivity a diskuze, kterými je pedagog provádí jako jejich průvodce.

Přínosy duševní gramotnosti

MÉNĚ EMOČNÍHO STRESU
- zlepšení postojů k sobě
- méně deprese, úzkosti a stresu
- snížení sociální izolace
- zlepšení emoční regulace

MÉNĚ PROBLÉMŮ V CHOVÁNÍ
- snížení rizikového a agresivního chování
- snížení užívání návykových látek

POZITIVNÍ SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ
- zlepšení v postojích k ostatním
- více prosociálního chování
- lepší emoční inteligence
- zlepšení v dovednosti řešit problémy

AKADEMICKÝ ÚSPĚCH
- zlepšení v přístupu ke škole
- lepší klima ve třídě

VČASNÉ VYHLEDÁNÍ POMOCI
- větší ochota vyhledat pomoc
- včasné odhalení problémů
- méně stigmatizujících postojů

Vzdělávací program Všech pět pohromadě vyvinula Pracovní skupina pro výzkum duševního zdraví dětí a adolescentů Národního ústavu duševního zdraví společně se skupinou českých a zahraničních odborníků z vládního a vzdělávacího sektoru a z oblasti duševního zdraví.
Při vývoji programu a školení pro učitele se vycházelo z intervencí a informací založených na důkazech, zaměřených na podporu duševního zdraví a well-beingu ve školách.
Program již realizuje více než 60 škol Plzeňského a Karlovarského kraje.
Kurikulum
Všech pět pohromadě se skládá z 18 lekcí rozdělených do 5 témat (1 lekce/45 minut):

Duševní zdraví
1: Zdraví
2: Duševní zdraví
3: Mozek a hormony
4: Stres v našich tělech
Žáci se seznámí s programem a dozvědí se o duševním zdraví a vlivu stresu a hormonů na něj.

Emoční gramotnost
5: Emoce
6: Emoční regulace
7: Myšlenky
8: Chování
Žáci se učí vnímat a pojmenovávat své emoce a myšlenky a uvědomovat si jejich vliv na chování. Žáci jsou vedeni k tomu, aby byli schopni regulovat své emoce i chování.

Vztahy
9: Znát sám sebe
10: Vztahy s druhými
11: Budování empatie
Žáci si uvědomují důležitost vztahu se sebou samým i s ostatními a učí se zdravým vztahovým dovednostem, včetně rozvíjení a procvičování empatie, respektu a laskavosti.

Komunikace
12: Základy komunikace
13: Komunikování emocí
14: Zdravá komunikace
Žáci si prohlubují své komunikační dovednosti, učí se lépe zvládat konfliktní a náročné situace a uvědomují si své komunikační strategie.

První pomoc v oblasti duševního zdraví
15: Je OK nebýt OK
16: Péče o duševní zdraví
17: Hledání pomoci
18: Můj plán duševního zdraví
Žáci se učí o projevech a příznacích psychických problémů, o sebepéči a vyhledávání pomoci. Vytváří si svůj vlastní plán duševního zdraví, ve kterém integrují nové poznatky.
Program by měl proběhnout pod vedením jednoho vyškoleného pedagoga v jednom pololetí se stálou třídou, a to v rozsahu jedné lekce týdně. Znalosti a dovednosti, které se žáci učí, na sebe navazují.
Každá lekce učí žáky 3 klíčová sdělení pomocí různých výukových metod včetně výkladu, zážitkových cvičení, individuálních, párových, skupinových či třídních aktivit, reflexí, pozorování a diskuze. Na konci každé lekce si žáci zapisují tato sdělení do svého pracovního sešitu, tzv. Deníku. V něm také najdou experimenty, které si mohou vyzkoušet doma a které rozvíjí to, co se naučili v lekcích.
Co na Všech pět pohromadě říkají učitelé a žáci, kteří již programem prošli?

Školení učitelů
Všem pedagogům programu Všech pět pohromadě je poskytnuto komplexní 24 hodinové školení (3 dny), příslušná metodika s potřebným teoretickým i praktickým kontextem a pracovní sešity pro žáky. Součástí metodiky je 18 lekcí s detailními informacemi, jak lekce vést a co v nich dělat.
Počet účastníků: 10 – 12
Akreditace: dle novely zákona již není možné žádat o akreditaci MŠMT v rámci DVPP, nicméně kurz akreditován byl a nyní má podporu MŠMT.
Cílem školení je:
- Připravit učitele na úspěšnou realizaci programu Všech pět pohromadě a osvojit si základní znalosti, dovednosti a postoje související s duševní gramotností a sociálně emočním učením.
- Zaměřit se na témata jako je duševní zdraví a psychické problémy, role pedagoga v programu, principy duševní gramotnosti, péče o sebe sama, pedagogické dovednosti důležité pro realizaci programu a teoretická a vývojová východiska.
- Předávat znalosti a dovednosti pro zvládání emocí a stresu, podporu zdravé komunikace, zvládání konfliktních a náročných situací, budování zdravých vztahů či včasnou identifikaci a řešení případných psychických potíží.
- Vybavit učitele znalostmi a dovednostmi potřebnými ke zlepšení vlastní duševní pohody, a předcházet tak syndromu vyhoření.
Ideální uchazeč je učitel:
- Výchovy ke zdraví nebo podobného předmětu na ZŠ
- se zájmem o téma duševního zdraví, který se nebojí nových výzev
- pracující s žáky 6. a/nebo 7. ročníku minimálně jednou týdně
Co si odnesete
Školení zahrnuje:
- tři dny odborného vedení zkušenými lektory
- metodiku Všech pět pohromadě s podrobně rozepsanými vyučovacími lekcemi
- 30 ks pracovních sešitů pro žáky (další lze doobjednat)
- praktické nácviky jednotlivých aktivit a nových metod práce se třídou
- tipy na podporu duševního zdraví pro učitele
- certifikát o absolvování
- drobné občerstvení a nápoje
- následnou podporu lektorů po celý školní rok v případě problémů
Školení nezahrnuje:
- cestovné
- případné ubytování
- obědy

Cena bude upřesněna
Nezávazně se přihlašte, ozveme se vám s termínem a místem, jakmile se kurz ve vašem kraji naplní.
Ozvěte se nám
Přihlašte se na školení pomocí formuláře nebo nám napište na dzda@nudz.cz.
Ozvat se můžete také naší koordinátorce:
Magdalena Lukasová
magdalena.lukasova@nudz.cz
tel: +420 774 410 192
Tento program vznikl za podpory Nadace RSJ Česká republika a za podpory Fondů EHP 2014-2021.
